Tanja’s verhaal
Ik heb besloten om een stukje over anorexia te schrijven. Hoe moet je een verhaal over anorexia beginnen? Een begin bij een eetstoornis is er vaak niet. Het is een ziekte die er langzaam insluipt. Net zoals de puberteit heb je op een gegeven moment door dat je een eetstoornis hebt.
Voor als je nog niet weet wat anorexia is.
Anorexia is een eetstoornis waarbij je vaak door een verstoord lichaamsbeeld denkt dat je veel te dik bent. Je gaat hier dus lijnen en je probeert zoveel mogelijk af te vallen. Velen gaan overmatig bewegen en vaak word het stiekem gedaan zodat het niemand opvalt. Je kunt namelijk makkelijk een maaltijd overslaan en extra bewegen op je slaapkamer of een omweg fietsen.
Wanneer je geen maaltijd kunt skippen krijg je vaak stress. Je zoekt iets om van deze stress af te komen. Daarom komt het vaak voor dat men gaat braken of laxeermiddelen misbruiken. Dit is puur alleen maar schade toebrengen aan je lichaam want beiden is het totaal niet effectief.
Je kunt iemand met een eetstoornis ook lastig herkennen aangezien het niet bepaald een soort gewicht heeft. Vaak als iemand al gediagnostiseerd is met anorexia, is diegene er al super lang mee aan het struggelen. Je kunt nagaan, iemand met overgewicht kan een eetstoornis ontwikkelen, maar kan pas officieel de diagnose anorexia krijgen als die ondergewicht heeft. Dan is er dus al een hele tijd aan vooraf gegaan.
Voor iedereen is anorexia anders, maar juist daarom wil ik mijn verhaal delen over hoe deze ziekte zich vorm geeft in mijn leven.
Het begon, ofja ik begon het te merken toen ik net klaar was met de vavo. Ik wilde een summerbody en nu had ik alle tijd. En langzamerhand is het van 5kg afvallen naar controle zoeken over eten en bewegen gegaan. Het is een hele eenzame strijd en ik ben waarschijnlijk hierdoor ook getriggerd in mijn depressie. Je hoofd zegt dat je het er met niemand over mag hebben, dat niemand door mag hebben dat je een workout doet of dat je je maaltijden probeert over te slaan of als dit niet mogelijk is, het te proberen compenseren. Want ja, helaas begon ik ook met braken en laxeren wat uiteindelijk totaal niet helpend is. Ik heb voor mijn anorexia geen hulp gezocht, ik wilde deze controle houden, mijn eigen veiligheid in mijn eigen wereldje. Ik vond rust in mijn bewegingsdrang, de hele dag door wandelen zodat er geen ruimte was om nog andere dingen te doen die eigenlijk moesten. Rust in de controle van mijn intake en verbranding en gewicht.
Op een gegeven moment ging het mentaal heel erg bergafwaards. Ik ben opgenomen geweest en in de opname krijgt je anorexia geen ruimte meer en hierdoor voelde ik me heel eenzaam. Eenzaam omdat het voelde dat ik een deel van mij verloor, mijn anorexia stem. Door de eenzaamheid ging ik erg achteruit en ben ik uiteindelijk in het ziekenhuis terrecht gekomen en heb ik daar 2 maanden gelegen.
Maar wat moet je doen als je eenzaam een strijd hebt waarvan iedereen om je heen zegt dat je moet herstellen terwijl je er zelf niet aan toe bent en het je zelf niet eens lukt ookal probeer je het? Dan wil je toch mensen die hetzelfde meemaken, maar je niet dwingen naar herstel? Waar je je fouten uitspraken ook mag delen?
Wat een heel groot deel uitmaakt van mijn leven met anorexia is Pretty Skinny en vooral de community.
Ik ben zo blij dat ik Pretty Skinny heb gevonden. Vanaf al voor mn 1e opname zit ik bij Pretty Skinny. Deze community heeft mij overal doorheen gesleept. Elke keer als ik ergens mijn ei kwijt moet, kan dat bij PS. Maar ook krijg ik een zeer goed gevoel als ik iemand kan helpen. Ik ben nu al 2 jaar moderator en deze community geeft gewoon een gevoel dat ik ergens nog nuttig kan zijn, dat ik mensen kan helpen die de zelfde struggles hebben zonder dat ik ze verplicht om te herstellen, want dat doen de meesten om hen heen al.
Xxx Tanja, Pretty Skinny vrijwilliger/moderator